Lukkede nett

web_fiber_blue_617

Vi liker ikke monopol

Å grave ned kabel og koble en eiendom til et nett koster mye penger. Det er et stort prosjekt som krever mye tid, god planlegging, riktig teknologi og kvalifisert personell. Å koble seg på et nett kan derfor ikke være gratis, dersom man ikke tjener inn pengene et annet sted da.

En boligsammenslutning som skaffer billig, eller til og med gratis tilkobling til et nett, tror gjerne at de har gjort en god handel. De har ikke nødvendigvis det. Operatøren har nemlig låst alle beboerne i avtaler som strekker seg over mange år, der operatøren har monopol og full kontroll i et visst antall år.

Dårlig trygghet

Operatøren kan tjene sine penger i fred og ro uten å anstrenge seg for å holde høy kvalitet på tjenestene han tilbyr eller kundesupporten. Kundene er jo uansett bundet til avtalen i flere år fremover, og nettoperatøren sitter med makten.

Beboerne har ingen mulighet til å velge eller påvirke. De kan ikke bytte til et annet nett eller andre tjenester om de er misfornøyde. Eiendommen eller borettslaget er låst inne, samtidig som nye og spennende tjenester på markedet stenges ute. Og hva skjer dersom nettoperatøren forsvinner? Hvor tilrettelagt er løsningen for fremtidens behov og krav til teknologi og kapasitet? Hvem eier nettet?

Stadig flere gjør opprør mot denne forretningsmodellen. Enkelte monopolleverandører har begynt å tilby alternative tjenester for å gi inntrykk av at det finnes valgfrihet i nettet. Men det er fortsatt på operatørens vilkår og borettslagene er fremdeles innelåst.

Den sørgelige konklusjonen er at det som fremsto som en billig løsning ble dyrt i praksis.

Vår løsning er selvfølgelig det åpne nettet.